Autory studie zveřejněné nedávno v časopise Astronomy & Astrophysics jsou doktorand Enrique Herrero, Dr. Juan Carlos Morales, odborník na exoplanety Dr. Ignasi Ribas a amatérský astronom Ramón Naves.

WASP-33 (známá také jako HD15082) je hvězda mnohokrát jasnější a hmotnější než Slunce (její hmotnost je 1,5 miliard Sluncí). Leží ve vzdálenosti 378 světelných let od Země v souhvězdí Andromedy. Je to zvláštní hvězda: pulsuje podobně jako nafukující a vyfukující se míč, jako mořský příliv způsobovaný přitažlivostí měsíce deformujícího masy vod mezi rovníkem a zemskými póly.

Kolem této hvězdy obíhá obrovská planeta WASP-33b, která byla objevena v roce 2006. Tato planeta je čtyřikrát hmotnější než Jupiter a obíhá kolem své hvězdy tak rychle, že její oběh trvá jen 1,2 dne. Tato velmi krátká doba oběhu ukazuje, že se planeta nachází v těsné blízkosti hvězdy (je od ní vzdálena asi 0,02 astronomických jednotek, zatímco Merkur, nejbližší planeta ke Slunci v naší sluneční soustavě, je od Slunce vzdálen 0,39 astronomických jednotek). Planeta WASP-33b je opravdu pozoruhodná, protože rotuje opačným směrem a její oběžná dráha je navíc k rovníku hvězdy skloněna.

Studie formuluje teorii, že pulsování hvězdy může být způsobeno přítomností obrovské planety. Něco takového ovšem nebylo v žádném planetárním systému dosud zaznamenáno. Vědce zaujal drobný periodický signál pozorovatelný v celkovém signálu při přechodu planety. Podrobná studie zkoumala pulsování hvězdy a popsala možné souvislosti mezi planetou a způsoby pulsování.

Kromě průlomového charakteru studie stojí za povšimnutí také fakt, že pozorování prováděli jak profesionální, tak amatérští pozorovatelé. Poprvé v moderní historii zajistila většinu pozorování pro tento výzkum Montsec Astronomical Observatory (OAdM). Skvělá data poskytl také amatérský astronom Ramón Naves z Montcabrer Observatory, čímž poukázal na velký význam součinnosti amatérů a profesionálů v této oblasti.

Systém WASP-33 tedy představuje mezník ve světě exoplanet, jelikož může poskytnout zásadní informace o pulsování hvězd, přílivovém efektu mezi hvězdami a planetami a o dynamické evoluci planetárních systémů.

18. ledna 2011