Říkalo se mu Rozviklaný skřet, anglicky Wobbly Goblin, podle jedné novinářské „kachny" z New Yorku o jeho údajných špatných letových vlastnostech a ošklivých tvarech. Šlo o revoluční letoun Lockheed F-117 Nighthawk, jehož prototyp vzlétl roku 1981 a byl vybaven novátorskou technologií stealh, která snižovala dohledatelnost na radaru. Hranaté letadlo už má své četné „neviditelné" nástupce, a tak není divu, že po podobném krycím pláštíku zatoužila i další branná složka - námořnictvo... Kouzla se dočkalo.

V tomto oboru kupodivu nezáří Američané ani Rusové; vývoje nejprogresivnějších lodí s rouškou mlžného krytí se zhostilo Švédsko. Tamní ministerstvo obrany investovalo miliony švédských korun do vývoje korvet třídy Visby, jež by byly radary a sonary těžko odhalitelné. Patrolující „stealth" koráby si umějí lépe počíhat na cizí ponorky, které narušují královské vody. Dvě lodi s omezenou výzbrojí jsou už rok ve službě: dne 16. prosince 2009 zahájily HMS Helsingborg (K32) a HMS Harnösand (K33) operační činnost.

Lodě jsou vyrobeny z kompozitových materiálů a poháněny proudovými vodními motory Rolls-Royce. „Plavidlo s takovým pohonem je pro ponorky dosti obtížné detekovat. Ve vodě má - na rozdíl od lodí poháněných šroubem - velmi odlišný ,podpis'," říká Patric Hjorth, manažer z agentury obranného průmyslu Försvarets materielverk (FMV). Motor je tišší.

Zdroj a pokračování textu: Česká pozice.cz

 

(Zdroj obr.: Wikimedia Commons)