„Al abuábu butuglak.“ Tak nějak (bez zaručené správnosti přepisu), zní cizincům vzkaz z reproduktorů v dubajském metru, když se dveře zavírají. Je to však jeden z mála lidských projevů ve vlacích, které už dva roky jezdí úplně samy – bez řidičů.

I proto je o místo u předních oken moderních mašin čilá sháňka: přímý výhled na trať pod mrakodrapy i nejvyšší stavbou světa, stříbrnou raketou Burdž Chalífa, po dvou letech provozu neomrzel místní Araby, ani zaměstnané Indy a Pákistánce, natož pak zvědavce z Evropy.

Bizarní metropole ve Spojených arabských emirátech (SAE), jejíž superluxusní hotely a nákupní centra s čímkoliv si zamanete vyrůstají z šedavého písečného prachu a smogu, bude mít od září další atrakci. Druhou linku metra. K červené trase, jež měří 52,1 kilometru a má 29 stanic, přibude co nevidět dalších 23 kilometrů zelené trati s šestnáctkou zastávek.

„Přesné datum otevření není ještě určeno, ale doufáme, že zelená linka bude spuštěna začátkem září," řekl nedávno listu The Gulf News výkonný ředitel Správy dubajských silnic a dopravy (RTA) Mattar Al-Taír. Velké slávy se osobně ujme Jeho výsost Šajch Muhammad Bin Rašíd Al-Maktúm, viceprezident a premiér SAE a vládce Dubaje.

Podle Al-Taíra jsou všechny stanice připraveny k otevření, neboť testovací provoz probíhá na trati, která spojí stanice Etisalat a Creek, již více než půl roku. Po zářijovém spuštění, jež bylo několikrát odsouváno, se 75 kilometrové robotické supermetro stane nejdelším železničním systémem svého druhu na světě.

Přestupy na starší rudou linku budou možné ve stanicích Chalíd bin Al-Walíd a Union, tedy těch, které se v současnosti pyšní nejokázalejší výzdobou z arabských dějin či modrými lustry.

Zdroj a pokračování textu: Česká pozice.cz

 

(Zdroj obr.: Wikimedia Commons)