Celkem 345 osob, z nichž bylo 128 žen, podstoupilo zajímavý experiment. V reálném prostředí univerzitní knihovny (a beze svědků) si mohli vzít energetický nápoj; pokud tedy za něj odevzdají dobrovolný obnos do kasičky.

Čtyři skupiny probandů ale měly mírně upravené podmínky: na první vzorek 106 osob hleděla ze stěny 3D hlava Michelangelova Davida, na dalších 83 shlížela jen jeho fotografie a třetí skupina 93 lidí se u boxu setkala s rostlinou, přičemž poslední vzorek 63 osob našel pouze fotku květiny.

A výsledek? Plných 149 zájemců o chlazenou plechovku nezaplatilo nic, což je 43 procent. Zajímavější ovšem je, jak odlišně reagovaly různé skupiny. Nejméně neplatičů bylo z těch vystavených „pohledu" trojrozměrné sochy (38,7 %), pak fotce s její tváří (42,2 %). Horší to bylo u opravdové květiny (44,1 %) a nejhorší u jejího snímku (50,7 %). Analýza těch, kdo přispěli, navíc ukazuje, že lidé pod dohledem 3D sochy platili výrazně větší částky než lidé „pod dohledem" její fotografie. ...

... ... ...

Zdroj a pokračování textu: Česká pozice

 

(Zdroj obr.: Wikimedia Commons, autor Moyan Brenn)